De smartphone nek

De smartphone nek

Smartphones en tablets zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. We zitten allemaal massaal langdurig naar onze telefoons en ipads te staren. Nieuws lezen, spelletje spelen, facebooken, whatsappen, we zijn er maar druk mee, gemiddeld tussen de twee en zes uur per dag.

De gebogen houding waarmee dit gepaard gaat levert steeds vaker ook klachten op bij mensen. Want als je je lichaam in een abnormale positie houdt, verhoogt dit de stress op de spieren en ontstaat vermoeidheid, spierpijn en en soms zelfs spanningshoofdpijn. De spanning in de nek leidt ook vaak tot pijnlijke rugklachten.

In onze praktijk zien we regelmatig cliënten met klachten die veroorzaakt worden door intensief gebruik van smartphone of tablet.

Wat kun je doen aan deze klachten?

Je houding

Let vooral op je houding als je met je smartphone of tablet aan de slag gaat. Probeer zo min mogelijk voorover te buigen en houd je je apparaat op ooghoogte.

Dosering

Stop op tijd. Leg je apparaat even weg en ga wat anders doen. Beter twee keer een half uur met tussenpauze dan een uur achter elkaar.

Je mindset

Leer jezelf aan dat je niet direct op ieder bericht hoeft te reageren. De wereld vergaat echt niet als jij op een later tijdstip reageert.

Sporten

Wanneer je regelmatig sport en je nek, schouder en rugspieren traint heb je minder snel last van klachten.

Heb je last van nek- schouder-, of rugklachten? Onze praktijk is gespecialiseerd in het verhelpen van deze klachten en we geven graag ook preventief advies.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email